lördag 20 maj 2017

Ny offentlig konst i Malmö!

Om du är Malmöbo, eller varit vägarna förbi centrala delarna har du säkert sett några av dessa verk utmed gator och torg. Något av verken har något år på nacken, medan andra är betydligt yngre.
Jag visar er min runda idag och börjar då vid konstmuseet nära Triangeln med allt vad där är. Detta verk är så nytt som bara några dagar gammalt, och skänkt av Per-Olov Börjesson, välkänd gallerist i Malmö. Tony Cragg heter konstnären. Kan du också se olika ansikten i de tre 12,5 meter höga oregelformade pelarna?





Efter detta verk så ger vi oss av till Anna Lindhs plats intill stationen i centrala Malmö. Här framför Malmö Live med hotellet och konserthuset finns några olika konstverk, som jag tyvärr inte uppfattade namnen på konstnärerna.
Första som jag kom till ser ut som en tvättlina fylld med färgade lappar som fladdrar i vinden. Ett verk som gör sig bäst just när det blåser lite grand.


Alldeles intill finns ett rött verk som säkert är 10 meter högt, det är tre cirklar som går i varandra på ett finurligt sätt.








Vänder jag mig om sett från senaste bilden så ser jag följande. . .


Om man ropar, eller slår på de små gulgröna grejerna på stolparna så frambringas det ljud i strutarna ovanför. Jag har testat, men blev inte imponerad.
Tog mig sedan runt hela huset och fann då följande.




Detta konstverk har jag plåtat ur alla möjliga, och omöjliga vinklar. Här ser du tre.








Och tillbaka till Anna Lindhs plats där detta färgglada spektakel står. En färgklick och för många yngre ben ett klätterträd. 
På andra sidan inre hamnen sett härifrån finns det sista konstverket för idag. Det är ett upprätt verk av diabas, gissar jag, som har ett cirkelrunt hål på kanske 3 meters diameter. Intill finns en annan sten i samma material med diametern som skulle passa in i hålet på den upprätta stenen. Från början var det säkerligen ett helt stycke, som gjorts till två delar i konstverket.






Jag hoppas med detta kunnat inspirerar dig att själv undersöka dessa platser, och ta dina egna bilder.

/ Lars

Inga kommentarer:

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...