Efter Domkyrkans intagande var vi sugna på ett besök nere vid Roskildefjorden. Den andra attraktionen i staden finns ju där nere, nämligen Vikingaskeppsmuséet. Det som förvånade mig mest ner dit var den ganska stora höjdskillnaden från kyrkan till vattennivån. 30 meter för att vara ganska exakt. Enligt en skylt i parken vi passerade på väg ner så är det 8 % lutning, och det kändes lite grand på vägen tillbaka.
Något jag fastnade för var också kontrasten mellan skeppen och byggnaden de befinner sig i. Dessa bräckliga farkoster mot den råa betongen, det var på något sätt häftigt.
Vikingeskibsmuséet består egentligen av två delar, dels själva byggnaden och dels på andra sidan bron där det fanns både kafé och annan verksamhet. Vi befann oss där en fredag, och just denna dag var det Bededagen i Danmark. Förväxla nu inte orden, utan det kan översättas till Böndagen på svenska, och har alltså inget med betor eller annat att göra. 130 danska riksdaler kostade inträdet, en kanske lite väl hög entréavgift i mina ögon.
Bededagen gjorde sig påmind vid en utescen där en gospelkör framförde sitt budskap till alla i dess närhet.
Efteråt gick vi längs gasverket, en kulturinrättning av något slag och vidare genom samma park som vi gick i tidigare. Staden med 48000 invånare sov verkligen denna Bededag, för inte var det mycket folk i rörelse precis.
För min del blev det många mils resande denna dag. Först buss och tåg till Helsingborg, och mötte upp Lalle där, sen färja till Helsingör för vidare åkning med tåg till Köpenhamns huvudbangård. Byte till Intecity-tåg mot Esbjerg och hoppade av i Roskilde cirka 30 km från Köpenhamn.
Hemvägen blev lite annorlunda. Roskilde med buss till Hilleröd, byte till tåg som jag trodde skulle gå via Fredensborg o till Helsingör, men nä, det gick över Gilleleje på norra Själland och sen ner mot Helsingör. Det lustiga med detta lilla lokaltåg var att den påminde om en vanlig spårvagn, och att på vissa hållpaltser var du tvungen att trycka på stopp för att de skulle stanna och släppa av dig.
Två saker jag konstaterade med resan från Helsingör till Roskilde var att spåren i Danmark är betydligt jämnare än i Sverige, och att tågen är av betydligt sämre standard är i Sverige. Bland annat fick man lyfta in barnvagnar i tåget då det var flera trappsteg högt insteg, o det hade aldrig tillåtits i Sverige inte.
/ Lars
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Utmed min cykelrunda!
Jag bor i östra Malmö och har ganska nära ut till naturen därifrån. 2 km österut kommer man över yttre ringvägen som börjar borta vid brofä...
-
Ibland är en upprepning av godo. I detta inlägg tycker jag det gör sig väl, eller vad tycker du? Båstads tennisstadion! Olym...
-
Ekgatan 46 i Malmö närmare bestämt. Fick nys om det på Facebook för en tid sedan då en bild visades av stället. Det som kanske utmärker plat...
-
I en nedlagd skjutbana i Husie finns en liten population med sandödlor. Eftersom den är mycket sällsynt idag så åläggs myndigheterna att ska...
-
Veckans tris ska ha bilder på ett tema som heter - Mönster. Här tror jag att det kommer bli väldigt många fina och intressanta mönster-bilde...
-
Råå, denna lilla ljuvliga plats i södra delen av Helsingborg. Lite grand som Limhamn är i Malmö kan man säga. En stad i staden med alla tänk...
-
Om du är Malmöbo, eller varit vägarna förbi centrala delarna har du säkert sett några av dessa verk utmed gator och torg. Något av verken ha...
-
Sigillet avslöjar att detta är en Katsukawa Shunsho. Han levde mellan 1726 och 1792. Denna typ av konst var vanlig då med den svängda bakgru...
-
Många som idag kommer till Husie mosse för första gången tror att det alltid sett ut som det gör, men vad fel de tar! Grävmaskiner anlade sj...
-
Nu och då så sätter man lite färg på Hyllie vattentorn. För inte så många år sedan fanns bara vattentornet ute på Hyllie. Närmsta bostadsomr...
-
Nä, nu blev det ju fel! Tjocka moln över Öresund, med dansare i förgrunden. Sommarscen i Malmö var denna afton beläget i Västra hamnen där n...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar