lördag 13 maj 2017

En tur till Roskilde, del 1.

Att åka till grannlandet Danmark är alltid en trevlig upplevelse. Så även denna gång. Min gode vän förslog detta resmål för några veckor sedan, och nu blev det av. När man kikar på kartan så kan i alla fall jag se en liten likhet med vårat eget Lund. En stadskärna som slingrar sig längs vägar som inte alltid är spikraka, utan man kan ana hur vägnätet såg ut på medeltiden. Många hus är ju ersatta sedan dess, men några finns kvar.
En rask, nåja, promenad från stationen genom Gråbrödre kirkegård som ligger vägg i vägg med stationen. En fridfull plats som omgärdas av en mur, där många gravar är placerad intill.
I andra änden av kyrkogården fanns en annan portal som vi fortsatte ut från, och in på Lille Gråbrödresträdet (ej rätt stavat) och upp till Algade. Tvärs över korsningen fanns en vägg med monumentalmålning med som jag uppfattade det nunnor.
Därifrån blev det en promenad utan större uppehål då vi såg Domkyrkan i fonden, som var ett av våra mål för dagen. För dig som inte känner till det är kyrkan med på UNESCO:s världsarv
Se bilder nedan för egen bedömning. För de 60 Dkr inträdet kostade, var varenda krona värd besöket.























Ja vad säger du? Värt ett besök nästa gång du besöker Danmark?
Tilläggas kan att en mängd kungligheter är gravsatta här i de olika gravkapellen.

I nästa del så går vi nedför en backe och besöker sevärdheter vid Roskildefjordens strand.

/ Lars

Inga kommentarer:

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...