tisdag 29 oktober 2013

26 oktober 1994

Den datumen som syns i rubriken är samma dag som min pappa dog på Lunds lasarett. Exakt 19 år efter så besökte jag Kävlinge för att sätta en blomma på graven. 
Efter den stund på kyrkogården vid nya kyrkan gick jag en sväng runt i byn och bland annat ner mot ån. I min fantasi såg jag pappa leka runt den virvlande vattenmassan som rörde sig ut mot väster och så småningom ut i Öresund vid Lödde. Här har troligen pappa sprungit omkring många gånger och kastat pinnar i vattnet och sedan följt den längs åkanten.
I sin ungdom jobbade han sen vid Glacéläderfabriken uppströms. Flera andra fabriker fanns längs ån på den tiden, d.v.s. på 40-talet.
Folkets park fanns/finns också i desa delar av byn.
Nog om det, jag fick se flera platser med sagolika färgsprakande ögonfröjd längs min vandring. Nedan ser du en del av dem.









Kan också nämna att pappa hade stor kärlek till sin hembygd. Kan förstå det när hösten visade sig från sin bästa sida.

/ Lars



Inga kommentarer:

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...