fredag 16 februari 2018

För si så där 35 år sedan!

Ibland, eller rättare sagt ganska ofta, går jag igenom gamla inscannade bilder. Idag fann jag ett par bilder tagna någon gång 1982 eller 1983. Jag gick i varje fall en ettårig kurs i Helsingborg som hette det kryptiska GPU och på våren PPU. Vill minnas att det var förkortningar för Grundkurs inriktad på Psykiskt Utvecklingsstörda, och på våren Påbyggnadskurs. På den tiden var det gott om pengar i svenska kassakistan, då vi fick betalt som om vi jobbade. Har aldrig haft det så bra som då.
Åren, i alla fall de första åren i Helsingborg är de bästa så här långt i livet. På kort tid lärde jag känna ganska många personer i staden, och några av dem har jag fortfarande en viss kontakt med via Facebook. Dock ingen från detta år på vårdskolan intill sjukhuset. Varje middag gick vi ner och käkade på kaféet inne i entrén på sjukhuset. Trångt var det alltid på den tiden. Vid uppropet trodde jag att en annan var kille i klassen, men när Ebon ropades upp sträckte en kvinna upp sin hand. Jag var ensam kille bland 15 tjere/kvinnor.
Några bilder från olika lektioner följer.






Alla jobbade vi med förståndshandikappade eller som det sades då utvecklingsstörda personer på olika platser runt om i Helsingborgs kommun. Själv var jag anställd ute i Ödåkra på ett elevhem där. Numera kallas sådana hem för LSS-boende.
1983 lämnade jag den sektorn och blev vaktmästare i köket på Helsingborgs lasarett.
Lät bilderna vara med sina rispor och revor, så ser de ut att vara gamla.


Här är nästan alla. En saknas men minns ej vem. Kanske vi bara var 15 i klassen. Den andra mannen var vår psykologlärare. Klassföreståndaren var inte med denna avslutningsdag.

/ Lars

Inga kommentarer:

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...