tisdag 9 januari 2018

Öresundsbron för 6401 dagar sedan!

För exakt 6401 dagar sedan idag då fick man gå eller cykla över Öresundsbron. Det var en vecka, eller kanske var det bara dagen innan invigningen av Öresundsbron, som detta arrangemang gick av stapeln. För en ringa peng på cirka 70 kronor fick du lov att gå över bron. Jag och min vän Lalle passade på att göra det. Vi hade vinden i ryggen ut till Pepparholm (om du sett första avsnittet av BRON IIII, så började säsongen just på Pepparholm, rakt under motorvägen.), och värmen var påtaglig just denna lördag. Bilderna är inscannade pappersbilder med skiftande kvalitet, men ändå är ett tidsdokument.
Håll till godo!








Som synes så var det en strid ström ut, och vissa gick nog hela vägen över till Kastrup/Köpenhamns airport och vände. Vägen tillbaka var desto mödsammare med en kraftig vind emot oss. Stigningen från Pepparholm upp till pylonerna som är högsta punkten på cirka 70 meter, gick i snigelfart.
Just det, de 70 kronorna gick till välgörande ändamål.
Ett minne jag bevarat inom mig.

/ Lars

Inga kommentarer:

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...