söndag 20 augusti 2017

40-talet av idag!

Ett tips dök upp på facebook härom dagen, ett tips om att under helgen som nu är över skulle det vara 40-talshelg på Fredriksdalsparken i Helsingborg. Lördagen var uppbokad sedan länge, men söndagen såg ganska bra ut rent tidsmässigt.
För dig som inte vet vad Fredriksdalsparken är för något ska jag redogöra det i korta drag. Det är en herrgård mitt inne i Helsingborg som skänktes till Helsingborgs stad för många år sedan. Här har sedan samlats en del av de äldre husen som måste ge vika för nyare och modernare kåkar nere i stan, här finner du gamla genuina lantraser av olika djur som Linderödssvinen, Skånegås mm. som ska bevaras för framtiden. En botanisk trädgård med alla skånska växter samlade på en liten yta, både i "naturlig miljö" som samlade i respektive växtgrupper. Kafé finns på området, och inte minst en välbeställd rosförsäljning, vilken är ett privat butik i angränsning till ytterkanten nära entrén. Har jag nu glömt något? Jo, vi får inte glömma Fredriksdalsteatern där Nils Poppe härjade under många många års tid. Han var älskad av alla i Sverige för sina humoristiska roller, och ofta kallad Sveriges svar på Chaplin. Idag är det Eva Rydberg som håller i teaterpiskan.
Åter till 40-talsdagarna.  Flertal militärer i tidstypiska utrustningar som uniformer, tält, fordon, vapen (ej fungerande?) och annan utstyrsel.
Jag tog ett antal bilder inne i butikerna också, som även de ska få en plats i dagens inlägg.
Så, varsågoda!

En Jeep kommer farande i lagom lunk.

Inne i en av butikerna.

Ett lite annorlunda namn på ett kafé, eller?

Tidstypiska kläder och frisyr.

Underbyxorna på tork!

Resonering kring en pipa och dess innehåll!

Dodge.

Förberedelser inför strid?

Röda Korset.

Militärpolis

En, då untramodern radiosändare/mottagare.

Handelsboden i stadskvarteren.

Sångerska framförde slagdängor från 40-talet.
I ett tappert försök så hoppas jag bilderna blev lite 40-talsaktiga. Även om denna händelse varar två dagar om året så är det väl värt de 70 kronor det kostar att komma in alla andra dagar också.

Se mer om Fredriksdal HÄR!!!

Med det önskar jag dig en fin vecka som komma skall!

/ Lars

Inga kommentarer:

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...