måndag 22 maj 2017

Nostalgirunda, på två sätt!

Hm, kryptiskt? Vad menar karln? 
Under söndagen som gick fick jag för mig att besöka Helsingborg. Tog i vanlig ordning buss till Triangeln, för att sedan entra tåget mot Hbg. Det visade sig att tåget ska gå via Eslöv upp till Helsingborg, och snabbt kollade jag hur Eslövs leksaksmuseum hade öppet under söndagen. Till min besvikelse var det stängt men bestämde mig ändå att hoppa av i Eslöv. 
Traskade mot medborgarhuset, som också var låst, vidare utmed Södergatan och nu hade jag gamla spritfabriken i tanken. Som vanligt var det igenbommat med höga staket runt hela anläggningen. Lite kuriosa om denna byggnad är att det har spelats in en skräckfilm i lokalerna för 12 år sedan. Den heter "Vem är du?". Bland annat var Nour El-Refai med i den.
Jag hittade en liten öppning i staketet som jag naturligtvis inte kunde motstå.
Tog några bilder innan jag drog vidare upp mot Asplunds lagerhus som numera är bostäder. Passerade bara denna gång utan bilder och kom så småningom fram till gamla vattentornet, och vidare till Skomakaregatan som passerar en av mina första arbetsplatser, TRAMO. Just här i dessa lokaler fanns från början en skofabrik. Snett emot fabriken ligger min mormors första bostad i Eslöv.
Rundan blev inte mer än kanske 3 km lång idag.

Detalj av Medborgarhuset i Eslöv. Arkitekt: Hans Asplund

Detalj genom fönster på Södergatan

Målat fönster i korsningen Södergatan - Spinnarebacken

Förfallet gammal spritfabrik

En nostalgisk skylt på Ystadsvägen

Innanför staketet vid spritfabriken.

Spritfabriken

Spritfabriken.

Under industrispåret som ledde till FELIX

Vattentornet

Vattentornet

Vattentornet

Här var mormors första "Eslövslägenhet" på andra våningen
Nostalgirunda x 2? Jo, dels har jag bott i Eslöv mellan 1963 och 1980, och dels se de gamla byggnaderna som kanske får stå kvar, kanske rivas om de är allt för dåliga att behålla. Jag gillar förfallna byggnader, bara man kan komma in i dem . . .

/ Lars

Inga kommentarer:

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...