Efter Domkyrkans intagande var vi sugna på ett besök nere vid Roskildefjorden. Den andra attraktionen i staden finns ju där nere, nämligen Vikingaskeppsmuséet. Det som förvånade mig mest ner dit var den ganska stora höjdskillnaden från kyrkan till vattennivån. 30 meter för att vara ganska exakt. Enligt en skylt i parken vi passerade på väg ner så är det 8 % lutning, och det kändes lite grand på vägen tillbaka.
Något jag fastnade för var också kontrasten mellan skeppen och byggnaden de befinner sig i. Dessa bräckliga farkoster mot den råa betongen, det var på något sätt häftigt.
Vikingeskibsmuséet består egentligen av två delar, dels själva byggnaden och dels på andra sidan bron där det fanns både kafé och annan verksamhet. Vi befann oss där en fredag, och just denna dag var det Bededagen i Danmark. Förväxla nu inte orden, utan det kan översättas till Böndagen på svenska, och har alltså inget med betor eller annat att göra. 130 danska riksdaler kostade inträdet, en kanske lite väl hög entréavgift i mina ögon.
Bededagen gjorde sig påmind vid en utescen där en gospelkör framförde sitt budskap till alla i dess närhet.
Efteråt gick vi längs gasverket, en kulturinrättning av något slag och vidare genom samma park som vi gick i tidigare. Staden med 48000 invånare sov verkligen denna Bededag, för inte var det mycket folk i rörelse precis.
För min del blev det många mils resande denna dag. Först buss och tåg till Helsingborg, och mötte upp Lalle där, sen färja till Helsingör för vidare åkning med tåg till Köpenhamns huvudbangård. Byte till Intecity-tåg mot Esbjerg och hoppade av i Roskilde cirka 30 km från Köpenhamn.
Hemvägen blev lite annorlunda. Roskilde med buss till Hilleröd, byte till tåg som jag trodde skulle gå via Fredensborg o till Helsingör, men nä, det gick över Gilleleje på norra Själland och sen ner mot Helsingör. Det lustiga med detta lilla lokaltåg var att den påminde om en vanlig spårvagn, och att på vissa hållpaltser var du tvungen att trycka på stopp för att de skulle stanna och släppa av dig.
Två saker jag konstaterade med resan från Helsingör till Roskilde var att spåren i Danmark är betydligt jämnare än i Sverige, och att tågen är av betydligt sämre standard är i Sverige. Bland annat fick man lyfta in barnvagnar i tåget då det var flera trappsteg högt insteg, o det hade aldrig tillåtits i Sverige inte.
/ Lars
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Kyrkö mosse del 2
Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...
-
I mitten av månaden så var jag hos mamma i Eslöv. På vägen därifrån så passerade jag Lilla Harrie där jag vet om ett ödehus, jag tror alla ...
-
... så då är det sommar eftersom jag fann dessa "på tråd". Hade kanske inte sett dem om inte de tjattrat så infernaliskt. Tog ett...
-
Efter många om och men så beslöt sig Lalle och jag att besöka Köge några mil söder om Köpenhamn. Hade inte så mycket att gå på då jag ville ...
-
(Klicka på bilderna för att se dem större) Det händer mycket runt Hyllie i södra Malmö just nu. Det byggs mer och mer, både bostäder oc...
-
Fortsättningsvis visar jag dig en bild som egentligen är fyra stycken. Grundbilden är ett fönster från Landskrona museum där jag sedan lagt...
-
Tillställning och tillställning, nä men ett ganska så blött Varberg. Regnet strilade mest hela tiden. Tänk att man inte kan lita på SMHI ;-)...
-
I smartphonens tidevarv kommer också alla dessa små fantastiska program som, många gånger, underlättar användandet av telefonen. Snart är ri...
-
Så har den startat igen, Landskronafestivalen eller kanske man ska säga Landskronakarnevalen. Årets upplaga är betydligt längre än andra år,...
-
Alnarp är en riktig oas i Lomma kommun, men ligger mellan Lomma, Åkarp och Arlövs samhälle. SLU har ett av sina två säten här, det andra fi...
-
Revingehed är inte bara en massa pang-pangande av grönklädda unga människor. Det är ett eldorado för dig som är det minsta intresserad av f...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar