lördag 17 september 2016

En modern spökstad?

Hela sommaren for tåget förbi Hjärup mellan Malmö och Lund. Inte ett enda av de tågen stannade utanför Jakriborg som jag åkte med. Först efter semesterns slut råkade jag hamna på ett som faktiskt stannade där. Detta var en vardag, så jag vet ju inte hur där är en helgdag när människorna som bor där är hemma.
I alla fall denna dag var det väldigt ödsligt. Bara någon stackare som bor där och är utan jobb eller möjligen bara ledig mitt i veckan syntes till. Ja, och så några danska turister också.
Området skulle egentligen varit större, men ännu ser man inget tecken på att det ska byggas ut.








Enligt en boende jag pratade med så var julmarknaderna riktigt stora förr, ända tills de tog bort bankautomaten. Alla kom med kort till marknaden, men ingen hade läsare att använda. Nu lär det inte vara så mycket som lockar till området. Många affärslokaler står tomma precis som ett antal lägenheter. Det lär vara dyrt att bo där . . .

/ Lars

Inga kommentarer:

Kyrkö mosse del 2

 Ganska precis 9 år efter jag var på skrotplatsen första gången (3 augusti 2009), så återvände jag dit (6 augusti 2018). Första anblicken sa...